افق نیوز

افقی پر از خبر های ناب

افق نیوز

افقی پر از خبر های ناب

 

برای دهه ها ، مورخان و دانشمندان معتقد بودند که قطب جنوب اولین بار توسط اروپایی ها و آمریکایی ها کشف شد.  اما طبق یک مطالعه جدید ، ممکن است این مردم بومی مائوری از نیوزیلند باشند که برای اولین بار نگاهی به مناظر یخی انداختند.

سفر مائوری به جنوبی ترین قاره ممکن است به قرن هفتم بازگردد – طبق مطالعه ای که این هفته در انجمن سلطنتی نیوزیلند منتشر شد ، مدت ها قبل از آنکه اروپاییان در اوایل قرن 19 به آنجا راه پیدا کنند.

اولین مشاهده تأیید شده از سرزمین اصلی قطب جنوب مدتهاست که به یک لشکرکشی روسیه در سال 1820 نسبت داده شده است و اولین رکورد مردی که قدم به قاره قطب جنوب می گذارد به یک کاوشگر آمریکایی در سال 1821 نسبت داده می شود.

در این تحقیق آمده است: اما گشت و گذارهای ناوشکن های پلینزی در آبهای قطب جنوب به حدود 1320 سال پیش باز می گردد – یک تاریخ غنی تحت الشعاع مطالعات اروپا.

پریسیلا ، محقق برجسته و زیست شناس حفاظت گفت: “در می یابیم که داستان های پلینزی در مورد سفر بین جزایر شامل سفر در آبهای قطب جنوب از طرف هوی ته رنگیورا و خدمه وی با کشتی Te Ivi O Atea ، احتمالاً در اوایل قرن 7 است.” نقاط عطف

این تحقیق براساس سنت ها و داستان های شفاهی مشترک در جامعه مائوری و حکاکی های مائوری انجام شده است که به گفته محققان سفر و همچنین دانش ناوبری و نجومی را به تصویر می کشد.

محققان همچنین مقدار زیادی از “ادبیات خاکستری” موجود – تحقیق انجام شده در خارج از کانال های سنتی دانشگاهی و تجاری – را پیدا کردند که به درستی تحقیق نشده بود.

وهی گفت: “وقتی آن را جمع کنید ، واقعاً مشخص است که سابقه بسیار طولانی ارتباط با قطب جنوب وجود دارد.”  “مائوری در رابطه با قطب جنوب در نقش های مختلف و از طرق مختلف درگیر است.”

بیلی ون ویتگرت ، همکار ، گفت: این مطالعه پیش داوری های مشترکی را در مورد دانش مائوری در مورد قطب جنوب ، چه در گذشته و چه در حال حاضر ، افزایش می دهد.

وی گفت: بسیاری از مائوری ها در قطب جنوب به عنوان محققانی که در کشتی های ماهیگیری نیوزیلند در اقیانوس جنوبی مشارکت دارند ، کار می کنند.  “بسیاری از مائوری ها از این نوع زندگی و تجربه فیزیکی سرزمین های جنوبگان و دریاهای دریایی برخوردارند.”

به گفته وهی ، نگاه به گذشته از دیدگاه های مختلف نشان می دهد که تاریخ “چند بعدی” است.

وی گفت: “سهم بسیاری از گروه های کم نماینده ، از مردم بومی گرفته تا زنان ، قابل مشاهده است – و این قطعاً در مورد تاریخ قطب جنوب نیز وجود دارد.”

  • عرفان حبیب پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی