افق نیوز

افقی پر از خبر های ناب

افق نیوز

افقی پر از خبر های ناب

 

داگ گاتری 1994 برای گذراندن پایان نامه در صنعت چین سوار بر دوچرخه بین کارخانه های شانگهای شد.  سالها بعد ، وی یکی از کارشناسان برجسته آمریکا در زمینه چرخش چین به سرمایه داری بود و به شرکت ها کمک می کرد تا به سمت شرق حرکت کنند.

دو دهه بعد ، در سال 2014 ، اپل او را استخدام کرد تا شاید بتواند در مهمترین بازار حرکت کند.  در آن زمان ، او نگران جهت گیری جدید چین بود.

رهبر جدید چین ، شی جین پینگ ، برای تقویت قدرت خود در این کشور ، به شرکت های غربی اعتماد کرده است.  گاتری دریافت که تعداد کمی از شرکت ها اشیا larger بزرگتر یا آسیب پذیرتر از اپل هستند.  او تقریباً تمام دستگاه های اپل را در چین مونتاژ کرد و این منطقه را به شماره 2 بازار فروش تبدیل کرد.

بنابراین گاتری گشت و گذار در این شرکت را با نمایش اسلاید و سخنرانی برای به صدا درآوردن زنگ هشدار آغاز کرد.  او گفت ، اپل برنامه B ندارد.

“من به اطراف رهبران تجارت رفتم و مانند” آیا می فهمید شی جین پینگ کیست؟ ”  آیا به آنچه در اینجا می گذرد گوش می دهید؟  گاتری در مصاحبه ای گفت.  این کارت ویزیت بزرگ من بود.

هشدارهای وی قابل پیش بینی بود.  چین در دوره Xi یک چرخش ملی گرایانه ، اقتدارگرا به خود گرفته و شرکت های آمریکایی مانند اپل ، نایک و انجمن ملی بسکتبال با یک معضل روبرو هستند.  اگرچه تجارت در چین اغلب سودآور باقی می ماند ، اما به طور فزاینده ای به تجارت ناجور نیاز دارد.

این روند این س raال را به وجود می آورد که آیا به جای توانمند سازی مردم چین ، سرمایه گذاری آمریکا در این کشور به حزب کمونیست چین قدرت بخشیده است؟

سام ساکس ، متخصص چینی بنیاد آمریکای جدید ، یک مرکز تحقیقاتی غیرحزبی برای مشاوره در مورد شرکت های آمریکایی ، گفت: “تجارت برای شرکت های غربی همیشه دشوار بود ، اما از بسیاری جهات چالش ها تغییر کرده است.”  “حزب کمونیست کنترل شدیدی دارد و هم شرکتهای غربی و هم شرکتهای چینی در بخش خصوصی مورد حمله قرار می گیرند.”

زندگی طولانی گاتری و تغییر نگاه به چین ، داستان رقص پیچیده صنعت غرب با این کشور طی سه دهه گذشته است.  گاتری و بسیاری از رهبران ، سیاستمداران و دانشمندان متعهد شده اند که سرمایه گذاری غرب در چین این کشور را به سمت آزادسازی سوق می دهد.  اکنون مشخص شده است که آنها محاسبات غلطی انجام داده اند.

گاتری گفت: “ما اشتباه کردیم.”  کارت وحشی شی جین پینگ بود.

در سال های اخیر ، چین وب سایت ماریوت را پس از ذکر تبت و تایوان به عنوان کشورهای جداگانه در نظرسنجی از مشتریان ، بسته است.  وی پس از آنکه سایت نتوانست به اندازه کافی محتوای سیاسی را سانسور کند ، پیوند خود را با LinkedIn متوقف کرد.  و حزب کمونیست خواستار تحریم شرکتهای پوشاک غربی شده است که از شیوه های کار اجباری در سین کیانگ ، منطقه چین که دولت اویغورها ، اقلیت قومی مسلمان این کشور را سرکوب می کند ، انتقاد کرده اند.

اپل ، بیش از هر شرکت دیگر ، در برابر خط مشی سختگیرانه دولت آسیب پذیر است.  در نتیجه ، در چند سال گذشته ، اپل در چین مصالحه هایی انجام داده است که ارزش هایی را که مدیران آن در مرکز نام تجاری خود قرار داده اند ، تضعیف می کند.  ماه گذشته نیویورک تایمز گزارش داد ، اپل برای اطمینان به مقامات و ادامه تجارت جهانی خود ، اطلاعات مشتریان چینی خود را در معرض خطر قرار داده و به عملیات گسترده سانسور دولت چین کمک کرده است.

این شرکت گفت که قوانین چین را رعایت می کند و همه کار ممکن را برای ارائه داده به مشتریان خود انجام می دهد.

سخنگوی اپل گفت: “ما هرگز از امنیت کاربران یا داده های آنها در چین یا هرجای دیگر که استفاده کنیم ، خدشه دار نکرده ایم.”

وی افزود که گاتری کارمندی در سطح متوسط ​​بود و در اپل هیچ مشکلی تعیین نکرد.

اشغال گاتری از چین در سال 1989 آغاز شد. وی دانشجوی دبیرستان اقتصاد بود و در دانشگاه شیکاگو در رشته ماندارین تحصیل می کرد ، زمانی که سربازان چینی صدها نفر از معترضان طرفدار دموکراسی را که میدان تیان آنمن در پکن را اشغال کردند ، کشتند.  او بلافاصله گفت: “من شیفته ایده چین شدم.”

او از مدرسه استراحت کرد ، از پدربزرگ و مادربزرگش وام گرفت و سال بعد را در تایوان گذراند.  او که یک دوچرخه سوار مشتاق است ، صبح با تیم ملی دوچرخه سواری تمرین می کند ، ماندارین می خواند و بعد از ظهر انگلیسی تدریس می کند.

وی پس از گذراندن دوره دکترا از دانشگاه کالیفرنیا ، برکلی و کتابی در مورد ظهور سرمایه داری در چین – “اژدها با لباس سه تکه” – از سال 1997 تدریس در دانشگاه نیویورک را آغاز کرد. وی در مورد پتانسیل اقتصادی چین و شرکت ها سخنرانی کرد برای مشاوره

در آن زمان ، چین از تولید اسباب بازی و کفش تنیس به سمت اتومبیل و رایانه در حرکت بود.  دولت غالباً در ازای دسترسی به نیروی کار و مصرف کنندگان چینی ، شرکتهای خارجی را ملزم می سازد که فناوری خود را با شرکتهای دولتی به اشتراک بگذارند.  برای متوقف کردن این ، گاتری و دیگران خواستار ورود این کشور به سازمان تجارت جهانی شدند ، که چنین quos pro quos را ممنوع کرد.  در سال 2001 ، این گروه به چین پیوست.

در همان سال ، اپل تولید خود را در آنجا آغاز کرد.  این عملیات اندک آغاز شد ، اما مدیران اپل به سرعت به این پتانسیل پی بردند.

در سال 2004 ، اپل تصمیم گرفت با کارخانه iPod که مورد توجه قرار گرفت ، در چین گسترش یابد.  در طی سفر برای دیدن سایت کارخانه ، رئیس شریک تولید اپل به کوهی کوچک اشاره کرد و به گفته یکی از مدیران به دو نفر از مدیران شرکت اپل گفت که کارخانه در آنجا احداث می شود.  رهبران گیج شده بودند.  کارخانه مجبور شد حدود شش ماه کار کند و کار کند.

کمتر از یک سال بعد ، رهبران به چین بازگشتند.  مدیر عامل گفت که کوه از بین رفته بود و کارخانه در حال کار بود.  دولت چین کوه را به اپل منتقل کرده بود.

طی دو دهه آینده ، دولت چین میلیاردها دلار برای ساخت زنجیره تأمین اپل ، آسفالت جاده ها ، استخدام کارگران و ساخت کارخانه ها ، نیروگاه ها و مسکن کارمندان هزینه خواهد کرد.  اپل اکنون تقریباً هر آیفون ، آیپد و مک در چین را مونتاژ می کند.

در سال 2014 ، اندکی پس از آنکه گاتری کار خود را به عنوان رئیس دانشکده بازرگانی دانشگاه جورج واشنگتن ترک کرد ، اپل او را برای تدریس مدیران و مشاوره مدیران در مورد چین استخدام کرد.  وی همچنین تحقیقاتی را انجام داد و اولین پروژه وی زنجیره تأمین شرکت بود.  گاتری که اکنون 52 ساله است ، در سال 2019 اپل را ترک کرد و استاد دانشکده مدیریت جهانی تاندربرد در دانشگاه ایالتی آریزونا است.

گاتری گفت ، هنگامی که او کار خود را در اپل آغاز کرد ، مدیران او می دانستند که آنها بیش از حد به چین اعتماد می کنند و می خواهند تنوع ایجاد کنند.  هند و ویتنام بهترین کاندیداها بودند ، اما گاتری نتیجه گرفت که هیچ یک از آنها جایگزین مناسبی نیست.

وی گفت که دولت ویتنام در حال همکاری است ، اما این کشور به سادگی کارگران کافی ندارد.  هند مردمانی داشت ، اما بوروکراسی آن ساخت زیرساخت ها و کارخانه ها را پیچیده کرد.  علاوه بر این مشکلات ، بیشتر فروشندگان کوچکتر اپل که پیچ ، تخته و سایر قطعات را تولید می کنند ، هم اکنون در چین متمرکز شده اند.

“وقتی این کار در اپل آغاز شد ، گاتری گفت که اپل می خواهد تنوع ایجاد کند. هند و ویتنام بهترین نامزدها بودند ، اما نتیجه گرفت که هیچ یک جایگزین مناسبی نیست.”

– –

اپل در سال های اخیر همچنان وارد هند و ویتنام است ، از جمله با ساخت کارخانه کوچکتر مونتاژ آیفون در هند ، اما تیم کوک ، مدیر اجرایی ، علناً گفته است که زنجیره تأمین آن در چین متمرکز خواهد ماند.

از نظر گاتری ، این موقعیت باعث آسیب پذیری اپل شد ، به ویژه که رهبر جدید چین به دنبال استفاده از نفوذ خود بر شرکت های آمریکایی بود.  در سال 2014 ، به اصطلاح قانون کار اعزامی چین اعمال شد ، که سهم کارگران موقت در نیروی کار شرکت را به 10٪ محدود می کند.  از روز 1 ، اپل و تأمین کنندگان آن تخلف کردند.

بر اساس گزارشی از China Work Watch ، یک گروه حامی ، در کارخانه فاکسکان در ژنگژو ، چین ، بزرگترین کارخانه تولید آیفون در جهان ، کارگران موقت حدود نیمی از نیروی کار را تشکیل می دهند.  به دنبال این گزارش ، اپل تایید کرد که این کارخانه قانون را نقض کرده است.

گاتری گفت ، مدیران اپل نگران و گیج شده اند.  آنها می دانستند که این شرکت نمی تواند رعایت کند زیرا برای تأمین دوره های تقاضای زیاد مانند تعطیلات به کارگران اضافی نیاز دارد.

“آن زمان ما مورد توجه قرار گرفتیم.  فرض بر این است که شما شرایط را برآورده نمی کنید ، “او گفت که او به آنها گفته بود.  “نه برای اینکه آنها بتوانند شما را زندانی کنند ، بلکه برای اینکه شما بفهمید که آنها می خواهند چه کاری انجام دهید و نحوه انجام آن را بفهمید.”

گاتری ، که اغلب موهای بلند و خاکستری خود را پشت گوشهای خود جمع می کرد ، شروع به سخنرانی درباره خطر اپل در چین در آن زمان کرد.  وابستگی شدید او به کشور او را با فشار ناچیزی روبرو کرد.

اپل به مبارزه با خواسته های دولت ادامه داد.  گاهی اوقات می توانست در برابر آنها مقاومت کند.  به گفته یکی از مدیرعامل سابق اپل که با این درخواست آشنا شده است ، در یک زمان ، دولت چین کد رایانه ای را درخواست می کند که امنیت iPhone را پشتیبانی می کند.

برای رعایت این موارد ، اپل باید به اصطلاح درب عقب برای مقامات چینی ایجاد کند تا امنیت آیفون را دور بزنند ، همان چیزی که FBI در سال 2016 درخواست کرده است – و اپل این درخواست را رد کرد.  به گفته مقامات اجرایی ، در چین ، اپل نیز عقب نشینی کرد و دولت را متقاعد کرد که نیازی به داده ها ندارد.

مدیران اپل برای سنجش میزان موفقیت در لابی خود ، نتایج سالانه مسئولیت اجتماعی دولت را بررسی کردند که نمونه ای از دیدگاه حزب کمونیست در مورد این شرکت است.  اپل سالهاست که در رتبه بندی تلاش می کند.

با پیشی گرفتن از نتایج در سال 2017 ، اپل گزارشی منتشر کرد که سهم این شرکت در چین را ارتقا می دهد.  این گزارش همکاری بین چندین بخش در اپل است و مطابق اسناد اپل که توسط تایمز بررسی شده است ، تعریف و تمجید دولت از این گزارش در داخل این شرکت جشن گرفته شده است.

عملکرد اپل به طور مداوم در حال بهبود است.  از سال 2016 تا 2020 ، رتبه آن در بین تمام شرکت های چین از شماره 141 به شماره 30 افزایش یافته است.

اپل همیشه با موفقیت با خواسته های دولت مخالفت نکرده است.  در این دوره ، کوک موافقت کرده بود که اطلاعات شخصی مشتریان چینی خود – و کلیدهای دیجیتالی باز کردن قفل این داده ها – را در سرورهای رایانه ای متعلق و اداره شده توسط دولت چین توافق کند.

  • عرفان حبیب پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی