افق نیوز

افقی پر از خبر های ناب

افق نیوز

افقی پر از خبر های ناب

استان کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های مستعد در بخش کشاورزی شناخته می‌شود، اما متاسفانه مشکلات موجود در این بخش باعث شده‌است، تا آنچنان که باید و شاید از این ظرفیت در جهت توسعه استان استفاده نشود.

 

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن منابع آبی فراوان یکی از منابع تامین آب کشور به شمار می‌رود که به دلیل عدم توجه در تخصیص سهم آبه و نبود زیرساخت‌ها برای ذخیره منابع آبی از جمله نبود سدهای مخزنی، حجم عطیمی از آب‌های استان از کنار مزارع و باغات تشنه این استان می‌گذرد و خود را به مقصد رودخانه‌ها و سدهای استان‌های هم‌جوار می‌رسانند.

 

سال‌هاست که موضوع تخصیص عادلانه سهم‌آبه استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح و به یکی از مطالبات اساسی مردم و دغدغه مسولان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تبدیل شده‌است، موضوعی که در صورت توجه به آن می‌توان شاهد رونق کشاورزی در استان و به تبع آن توسعه و ایجاد اشتغال پایدار باشیم.

 

کارشناسان معتقدند که در هر هکتار زراعی فعال دو نفر اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد، و با پرداختن به رفع مشکلات بخش کشاورزی شاهد اشتغال گسترده در استان خواهیم بود.

 

شهرام عسکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، سطح زیر کشت گندم و جو امسال در مزارع کهگیلویه و بویراحمد را 130 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با هدف افزایش راندمان تولید گندم امسال 100 درصد بذر مورد نیاز از بذور اصلاح شده استان برای کاشت در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

 

عسکری با بیان اینکه پارسال بالغ بر 65 هزار تن گندم مازاد بر مصرف و بذری از کشاورزان استان خریداری شد افزود: کشاورزانی که محصولات خود را در سال گذشته بیمه کردند از خدمات جبران خسارت بیمه  بهره‌مند می‌شوند.

 

وی افزود: کود مورد نیاز زارعان تامین شده و بدون واسطه در اختیار آنان قرار داده می‌شود.

 

عسکری خاطر نشان کرد: امسال هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در مناطق گرمسیری این استان به کشت کلزا اختصاص داده شد که این مقدار سطح زیر کشت کلزا در استان نسبت به سال زراعی گذشته افزایش چشمگیری داشته‌است.

 

وی افزود: با هدف ترغیب کشاورزان به کاشت دانه‌های روغنی کلزا تسهیلات ویژه‌ای از جمله خرید تضمینی محصول و حمل رایگان آن به کارخانه روغن کشی گچساران در نظر گرفته شده است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: به همین منظور امسال نیز مقرر شد کارخانه روغن‌کشی گچساران، خرید دانه روعنی کلزای کشاورزان استان را 5 درصد بیشتر از نرخ مصوب دولت خریداری کند.

  • عرفان حبیب پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی