افق نیوز

افقی پر از خبر های ناب

افق نیوز

افقی پر از خبر های ناب

 

دنیا می خواهد ویروس کرونا را در آینه دید عقب قرار دهد ، اما این اتفاق نمی افتد بدون اینکه افراد بیشتری واکسن دریافت کنند.

ایالات متحده از تلاش های هند و آفریقای جنوبی در سال گذشته برای لغو موقت محافظت از اختراع واکسن COVID-19 پشتیبانی می کند تا دوزهای بیشتری به سرعت تولید و توزیع شود.

کانادا آماده است تا از این ایده حمایت کند ، اگرچه نخست وزیر جاستین ترودو گفت که او موافق یک اجماع جهانی است که نظرات کشورهای نیازمند و همچنین تولید کنندگان دارو را در نظر بگیرد.

اما هرگونه چشم پوشی احتمالی از حمایت از حق ثبت اختراع تنها بخشی از معمای پیچیده دریافت واکسن COVID-19 برای همه افرادی است که به آنها احتیاج دارند.

چشم پوشی از حمایت از حق ثبت اختراع چه کاری انجام می دهد؟

آنچه ایالات متحده از آن حمایت می کند ، خروج موقت از توافقنامه سازمان تجارت جهانی در مورد جنبه های مربوط به تجارت از حقوق مالکیت معنوی (TRIPS) است که به گفته حامیان این امر به افزایش تولید واکسن کمک می کند و به کشورهای فقیرتر سود می رساند.

متیو هردر ، مدیر انستیتوی بهداشت دانشگاه دالاهوسی در هالیفاکس ، اظهار داشت: این انتشار زمینه ساز تولیدکنندگان بالقوه واکسن برای ادامه تجارت خود در تلاش برای دوزهای بیشتر خواهد بود.

مانوئل سانتاماریا ، 76 ساله ، روز جمعه در طی واکسیناسیون COVID-19 در پامپلونا ، اسپانیا ، عکسی از واکسن Pfizer دریافت کرد. (آلوارو بارینتوس / آسوشیتدپرس)

وی در مصاحبه اخیر خود با سی بی سی نیوز گفت: “این قانون دارای انعطاف پذیری داخلی است که می تواند به کشورها کمک کند تا حق ثبت اختراع را یک باره دور بزنند ، اما انکار ابزاری بی پرده است که نوید می دهد این نوع موانع مالکیت معنوی را به طور موثرتری دور بزند.”

جیمز کرلنشتاین ، بنیانگذار گروه حامی PrEP4All مستقر در نیویورک ، لغو حق ثبت اختراع را گامی در مسیر درست می داند – چیزی که کانادا امیدوار است از آن پشتیبانی کند.

وی روز شنبه به شبکه خبری سی بی سی گفت: “در یک بیماری همه گیر ، ما واقعاً وقت نداریم که مانعی برای جلوگیری از افزایش تولید واکسن داشته باشیم.”  “زندگی در خط است.”

واکسن در سطح بین المللی مورد نیاز است

افرادی با ماسک صورت روز جمعه از منطقه Shinjuku توکیو عبور می کنند. (یوئیچی یامازاکی / گتی ایماژ)

واکسن ها کلیدی برای پایان دادن به بیماری همه گیر است که بیش از 3.2 میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را از دست داده است و این ضرورت برای رهبران جهان که برای به دست آوردن آنها تلاش می کنند ، از بین نمی رود.

به همین دلیل کمیسیون اروپا از ایالات متحده و سایر کشورهای واکسن COVID-19 می خواهد صادرات بسیار بیشتری نسبت به واکسن هایی که تولید می کنند ، داشته باشد.

در حال حاضر تفاوت زیادی در دسترسی به واکسن COVID-19 و سطح واکسیناسیون وجود دارد.

Tedros Adhanom Gebreesus مدیر کل WHO روز پنجشنبه گفت که برخی از کشورهایی که به ابتکار تقسیم واکسن COVAX پیوسته اند هنوز دوز دریافت نکرده اند ، به اندازه کافی دریافت نکرده اند و برخی دیگر واکسن ها را برای دور دوم به موقع دریافت نکرده اند.

راه های تسریع در تلاش برای واکسیناسیون

کارگران کارخانه داروسازی آلمان Allergopharma ، محل تولید واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 ، در نزدیکی هامبورگ در تاریخ 30 آوریل. (کریستین هاریزینی / رویترز)

پرشانت یداو ، یکی از اعضای ارشد اتاق فکر غیرانتفاعی مرکز توسعه جهانی ، گفت که وی یک نیاز کلی برای افزایش ظرفیت تولید واکسن در سراسر جهان می بیند.

انکار حق ثبت اختراع یک روش است ، اما Yadav گفت که احتمالاً برای تولیدکنندگان واکسن COVID-19 یافتن شرکای تولیدی که بتوانند در ایجاد واکسن در مناطقی از دنیا که این تولیدکنندگان دارو فعالیت نمی کنند ، کمک کند ، بسیار مثر است.

وی به سی بی سی نیوز در واشنگتن گفت: “این راهی آشکار و اثبات شده است.”

تماشا کنید |  حفاظت از حق ثبت اختراع و COVID-19:

حق ثبت اختراع واکسن یکی از موضوعات داغ سازمان تجارت جهانی است.  برخی از کشورها ، از جمله ایالات متحده ، استدلال کرده اند که برای تسریع در ارائه واکسن به جهان ، باید اختراع ثبت شده واکسن در طی همه گیری رها شود ، اما کانادا به طور فعال از این ایده حمایت نمی کند. 2:07

یداو گفت که از این طریق می توان واکسن AstraZeneca-Oxford را تولید کرد ، به عنوان مثال در هند.

وی گفت: “مسیر ثبت اختراع می تواند تولید توزیع شده بیشتری را در میان مدت یا … ایجاد کند ، این می تواند منجر به گسترش تولیدکنندگان بیشتری در سراسر جهان شود”.

نیاز به نوآوری مداوم ، تولید

برخی از صداهای صنعت نشان می دهد که اقدام برای لغو حفاظت از حق ثبت اختراع ممکن است باعث سرمایه گذاری آینده در واکسن شود ، در حالی که برخی دیگر بیان می کنند به زودی چالش های تولید و عرضه واکسن را برطرف نخواهد کرد.

برخی از رهبران سیاسی نیز مخالف هستند ، از جمله آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان ، که روز شنبه بر مخالفت خود با این ایده تأکید کرد.

آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان ، روز شنبه در برلین از استفاده از معافیت ثبت اختراع به عنوان روشی برای سرعت بخشیدن به تولید واکسن های ویروس کرونا حمایت نکرد. (جان مک دوگل / رویترز)

مرکل گفت: “من معتقدم که اعطای حق ثبت اختراع تصمیمی برای در دسترس قرار دادن واکسن برای افراد بیشتر نیست.”  “من معتقدم که ما به خلاقیت و نوآوری این شرکت ها نیاز داریم و به همین دلیل من به حمایت از حق ثبت اختراع اعتقاد دارم.”

مرکل از جمله رهبران اروپایی است که از صادرات واکسن به سایر کشورها برای دریافت واکسن برای کشورهای نیازمند حمایت می کند.

رهبران بلژیک ، سوئد ، فرانسه ، دانمارک و اسپانیا در نامه ای به کمیسیون اروپا.

آنها گفتند: “واکسن ها به یک سیاست امنیتی تبدیل شده اند و اتحادیه اروپا نمی تواند عقب بماند ؛ برای این منظور ، افزایش ظرفیت تولید اروپا یک اولویت اصلی خواهد بود.”

یک کارمند آزمایشگاه در مرحله آزمایشی تولید واکسن Sputnik V روسی برای COVID-19 در شرکت دارویی Uniao Quimica در برزیل ، برزیل ، در ژانویه کار می کند. (ارالدو پرز / آسوشیتدپرس)

  • عرفان حبیب پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی